Publicerad den 11 Apr 2024

De tre Rotaryklubbarna i Luleå genomförde ett samarrangemang den 9 april med vår Landshövding, Lotta Finstorp, som föreläste om sin roll både vid Länsstyrelsen och som ansvarig för Civilförsvarsområdet i norra Sverige.

De 49 deltagande medlemmarna och gästerna kunde ta del av en föreläsning som verkligen gav en inblick i Länsstyrelsens roll som myndighet, med 22 000 beslut om året och som samordningsansvarig för civilförsvaret.

Det område som Lotta ansvarar för täcker 53 % av Sveriges yta. Lotta berättade också att man sedan länge haft ett samarbete med försvaret, vars militärområde – Övre Norrland – är detsamma som det nu beslutade civilförsvarsområdet. Det är häpnadsväckande hur mycket planering som behöver genomföras för att rusta vårt område för en eventuell kris eller ett krig. Det rör sig om bl. a. om att det finns tillräckliga sjukvårdsresurser, drivmedel, brand och räddningsresurser och livsmedel (Norrbotten är självförsörjande till enbart 25%). Länsstyrelsen samverkar med en mängd andra myndigheter och organisationer med planeringen.

Lotta sitter i möten med ett trettital olika myndigheter och organisationer för planering och uppföljning av det som ska ske och berättade att hon aldrig haft så mycket att göra som nu, men att hon verkligen trivs i Norrbotten och vill föra fram vilka fantastiska möjligheter som finns här. Hon uppmanade oss alla att hjälpa till med att bryta den, inte alltid positiva bild, som finns i södra Sverige av Norrbotten och berättade att det på grund av denna bild, faktiskt är lättare att rekrytera arbetskraft till Norrbotten från andra länder än från Södra Sverige.