Publicerad av Karin Klockare den 06 Mar 2024
Onsdag den 6 mars genomfördes ett samarrangemang mellan alla 3 Luleå-klubbar. Jennie Blixt, jourhavande undersökningsledare vid polisen i Luleå föreläste om ett viktigt ämne. Det var ett välbesökt möte med 36 rotarianer på plats på Hemmagastronomi.

Jennie Blixt berättade hur blåljus och sjukvården arbetar med insatser för människor som är nära att ta livet av sig. I Sverige tar 1500 människor varje år livet av sig. Självmordsförsök är en vanlig sjukdom som kan behandlas. Symptomen kan variera som depression, nedstämdhet, brist på initiativförmåga, sömnbesvär. Jennie gav tips på hur vi kan hjälpa människor i vår närhet som befinner sig i en svår depression. Vi tackar Jennie för ett mycket bra föredrag inom ett tungt men väldigt viktigt ämne.